Ευφυής Εκπαίδευση

Ευφυείς Τεχνολογίες για την Εκπαίδευση

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
  • Διαδραστικοί Πίνακες
  • Ιστορίες Εκπαίδευσης
  • SMART Notebook
  • Διαδραστικά θρανία
  • Εκπαιδευτικό Υλικό

Διαδραστικός Πίνακας στο Δημοτικό Παγώνδας Σάμου

Στο νομό Σάμου βρίσκεται το Σχολείο Παγώνδας, ένα 6-θέσιο δημόσιο σχολείο με μεγάλη παράδοση στην αξιοποίηση των τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Το σχολείο διαθέτει, σήμερα, ένα καλά εξοπλισμένο εργαστήριο υπολογιστών, εκτυπωτές, σύνδεση στο διαδίκτυο και φορητό υπολογιστή. Φέτος, το σχολείο ενισχύθηκε με τον πρώτο διαδραστικό του πίνακα, ενώ θα συνεχίσει να εξοπλίζεται και με άλλους τις επόμενες χρόνιες, όπως μας ενημερώνει ο διευθυντής του, κος Γιάννης Αξιώτης.

Το Δημοτικό της Παγώνδας απέκτησε τον πρώτο σχολικό υπολογιστή το 1992, ενώ την ίδια, περίπου, εποχή συμμετείχε στο δίκτυο «Τηλέμαχος» που αφορούσε στη δικτύωση εκπαιδευτικών πόρων. Την εποχή εκείνη, τα δίκτυα υπολογιστών μεγάλης κλίμακας ήταν περιορισμένα σε μερικά πανεπιστημιακά ιδρύματα. Αργότερα, το σχολείο συμμετείχε στο παγκόσμιο περιβαλλοντικό πρόγραμμα GLOBE ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ, ένα πρότυπο πρόγραμμα συνεργασίας και ανταλλαγής πληροφορικών μεταξύ σχολικών και άλλων μονάδων μέσω των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.

Διαδραστικοί πίνακες SMART Board από την Ευφυή Εκπαίδευση στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Δράμας
Ο διευθυντής του σχολείου, κος Αξιώτης πιστεύει ότι οι διαδραστικοί πίνακες "κάνουν το δάσκαλο δημιουργό και συγχρόνως μετατρέπουν σε μικρούς δημιουργούς τους μαθητές που πολύ εύκολα μπορούν να κάνουν πράγματα που σε άλλη περίπτωση θα ήταν δύσκολα"

Ακολουθεί η συνέντευξη που μας παραχώρησε ο κος Γιάννης Αξιώτης, διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Παγώνδας Σάμου.

Ε.Ε.: Πόσο δύσκολο ήταν το έργο του εξοπλισμού του σχολείου; Υπήρξαν εμπόδια; Χρειάστηκε χρόνος;
Γ.Α.: Ο εξοπλισμός του σχολείου μας δεν ήταν ένα εύκολο έργο. Είχαμε βοηθό στη προσπάθεια αυτή το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων που εξακολουθεί να μας στηρίζει στην όποια καινοτόμο προσπάθειά μας. Με το πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» αποκτήσαμε το καινούργιο σχολικό μας εργαστήριο. Χρόνο με το χρόνο και με τη συμμετοχή μας σε διάφορα προγράμματα ΕΠΕΑΕΚ αποκτήσαμε αρκετά εποπτικά όργανα και είδη ηλεκτρονικού εξοπλισμού.

Ε.Ε.: Πως μάθατε για τους διαδραστικούς πίνακες;
Γ.Α.: Τους διαδραστικούς πίνακες τους μάθαμε μέσα από το διαδίκτυο, από μια μας επίσκεψη στην ιστοσελίδα του 8ου Δημοτικού Σχολείου Χίου. Σε επικοινωνία που είχαμε με το Δντη του Σχολείου μάθαμε περισσότερα, όπως επίσης και από τα σχετικά βίντεο που υπάρχουν στις σελίδες της εταιρείας smartedu.gr.

Ε.Ε.: Πως πήρατε την απόφαση να τους αποκτήσετε;
Γ.Α.: Η απόφαση να τους αποκτήσουμε ήταν άμεση αφού είμαστε βέβαιοι ότι θα βοηθήσει το έργο μας. Σε συνάντηση που είχαμε με τη Δημοτική επιτροπή παιδείας όπου προτείναμε τη συνολική επιχορήγηση των σχολείων του Δήμου μας για την απόκτηση διαδραστικών πινάκων δεν είδαμε αποτέλεσμα και αποφασίσαμε μόνοι μας να αποκτήσουμε τουλάχιστον έναν για αρχή. Η προοπτική μας είναι και οι 6 τάξεις του σχολείου μας να αποκτήσουν από έναν.

Ε.Ε.: Πως χρηματοδοτήθηκε η αγορά των διαδραστικών πινάκων;
Γ.Α.: Η αγορά του διαδραστικού πίνακα έγινε με χρήματα της σχολικής μας επιτροπής. Φροντίζουμε να κάνουμε σωστή διαχείριση των λειτουργικών μας δαπανών έτσι ώστε να περισσεύουν χρήματα και για τέτοιες αγορές.

Ε.Ε.: Πιστεύετε ότι μπορεί κάθε δημόσιο δημοτικό σχολείο να αποκτήσει διαδραστικούς πίνακες, χωρίς βοήθεια από εξωτερικούς παράγοντες;
Γ.Α.: Νομίζουμε ότι κάθε δημόσιο σχολείο πρέπει να αποκτήσει τέτοιους διαδραστικούς πίνακες που και το σχολείο αναβαθμίζουν αλλά φέρνει και τα παιδιά σε επαφή με τις νέες τεχνολογίες που έτσι κι αλλιώς σήμερα ή πας μαζί τους ή μένεις απ’ έξω οριστικά. Το ΥΠΕΠΘ θα πρέπει να κινηθεί προς αυτή τη κατεύθυνση γιατί στην αντίθετη περίπτωση θα μπουν οι εξωτερικοί παράγοντες που σίγουρα θα μετατρέψουν τα σχολεία σε σχολεία πολλών ταχυτήτων.

Ε.Ε.: Έχετε τοποθετήσει τον πίνακα σε αίθουσες διδασκαλίας ή σε κοινόχρηστο χώρο;
Γ.Α.: Ο πίνακας που προμηθευτήκαμε έχει τοποθετηθεί σε αίθουσα διδασκαλίας γιατί εκεί ήταν πιο εύκολη η τοποθέτησή του και υπήρχαν οι απαραίτητες κουρτίνες για συσκότιση.

Διαδραστικοί πίνακες SMART Board από την Ευφυή Εκπαίδευση στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Δράμας
"Eάν ο δάσκαλος πραγματικά θέλει, μπορεί εύκολα να χρησιμοποιήσει τον πίνακα, χωρίς να έχει στενή επαφή με τις νέες τεχνολογίες"

Ε.Ε.: Ποιες είναι οι πρώτες σας εντυπώσεις από τη χρήση τους;
Γ.Α.: Οι εντυπώσεις μας από τη πρώτη στιγμή ήταν φανταστικές. Οι δυνατότητές τους κάνουν το δάσκαλο δημιουργό και συγχρόνως μετατρέπουν σε μικρούς δημιουργούς τους μαθητές που πολύ εύκολα μπορούν να κάνουν πράγματα που σε άλλη περίπτωση θα ήταν δύσκολα.

Ε.Ε.: Ποιο από τα χαρακτηριστικά του πίνακα θεωρείται ως το πλέον αξιοσημείωτο;
Γ.Α.: Το γεγονός ότι ο μαθητής μπορεί να εστιάζει τη προσοχή του σ’ αυτόν αφού είναι φωτεινός κι ακόμη περισσότερο σε ειδικά σημεία που επισημαίνει ό δάσκαλος, αφού αυτά φωτίζονται και ο υπόλοιπος πίνακας σκοτεινιάζει. Η μαγική πένα πάλι κάνει το δάσκαλο και το μαθητή να ικανοποιείται από το αποτέλεσμα. Ακόμη και η μετακίνηση των αντικειμένων με το χέρι εντυπωσιάζει.

Ε.Ε.: Πως αντιμετωπίζουν οι υπόλοιποι δάσκαλοι τους διαδραστικούς πίνακες; Τους χρησιμοποιούν; Υπάρχουν προβλήματα προσαρμογής ή εξοικείωσης;
Γ.Α.: Οι δάσκαλοι του σχολείου μας αντιμετωπίζουν θετικά τους διαδραστικούς πίνακες αν και τον προμηθευτήκαμε προς το τέλος της χρονιάς. Δεν υπάρχουν προβλήματα εξοικείωσης σε όσους έχουν λίγες γνώσεις Η/Υ. Βέβαια χρειάζεται και η σχετική προετοιμασία για να γίνει το μάθημα άνετο και ικανοποιητικό για τους μαθητές.

Ε.Ε.: Ο εκπαιδευτικός που έχει στη διάθεσή του ένα διαδραστικό πίνακα SMART Board χρειάζεται εκπαίδευση για να τον αξιοποιήσει σωστά;
Γ.Α.: Για να αξιοποιηθεί σωστά ο διαδραστικός πίνακας δεν απαιτείται ιδιαίτερη εκπαίδευση, αρκεί ο δάσκαλος να χρησιμοποιήσει το υλικό του σωστά και με φαντασία.

Ε.Ε.: Προβλέπετε ότι στο μέλλον θα υπάρξουν προβλήματα στη χρήση των διαδραστικών πινάκων ή περιμένετε ότι η διαδικασία ενσωμάτωσής τους στη σχολική ζωή θα κυλήσει ομαλά;
Γ.Α.: Δε νομίζουμε ότι στη διαδικασία ενσωμάτωσης τους θα υπάρξουν προβλήματα αφού αποδεικνύεται στη πράξη ότι οι νέες τεχνολογίες και ο Η/Υ δεν καταργούν το δάσκαλο αλλά αντίθετα τον μετατρέπουν σε δημιουργό και εμψυχωτή των μαθητών.

Διαδραστικοί πίνακες SMART Board από την Ευφυή Εκπαίδευση στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Δράμας
"Για να αξιοποιηθεί σωστά ο διαδραστικός πίνακας δεν απαιτείται ιδιαίτερη εκπαίδευση, αρκεί ο δάσκαλος να χρησιμοποιήσει το υλικό του σωστά και με φαντασία"

Ε.Ε.: Τα παιδιά πως αντιμετώπισαν αυτό το νέο εργαλείο; Ποιες ήταν οι αντιδράσεις τους;
Γ.Α.: Τα παιδιά αντιμετώπισαν με συμπάθεια το νέο εργαλείο που μπήκε στη τάξη τους και δεν είδα στα μάτια τους εκείνο το δέος που είχαν πριν πολλά χρόνια όταν για πρώτη φορά έβαλαν τα χεράκια τους στο πληκτρολόγιο του Η/Υ. Ήθελαν να γράψουν πάνω σ’ αυτόν, να εισάγουν και να μετακινήσουν αντικείμενα αφού ήταν ότι το όποιο λάθος τους δεν θα δημιουργήσει κανένα πρόβλημα.

Ε.Ε.: Χρησιμοποιείτε εσείς ή και οι υπόλοιποι συνάδελφοί σας εκπαιδευτικό υλικό σε ψηφιακή μορφή; Το κατασκευάζετε μόνοι σας; Το προμηθεύεστε από κάπου;
Γ.Α.: Το εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιούμε είναι σε ψηφιακή μορφή και το προμηθευόμαστε από διάφορες εκπαιδευτικές ιστοσελίδες, όπως τις ιστοσελίδες του ΥΠΕΠΘ, ή είναι υλικό που κατασκευάζουμε και ανταλλάσουμε με άλλους συναδέλφους. Έχουμε τη γνώμη ότι το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο θα πρέπει να κινηθεί προς την κατεύθυνση δημιουργίας κατάλληλου υλικού για διαδραστικούς πίνακες.

Ε.Ε.: Αν χρησιμοποιείτε εκπαιδευτικό υλικό σε ψηφιακή μορφή, είναι καλύτερη η αξιοποίηση του με τους διαδραστικούς πίνακες SMART Board;
Γ.Α.: Το εκπαιδευτικό υλικό εάν αξιοποιηθεί με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα σίγουρα θα έχει καλύτερα αποτελέσματα αφού όλοι οι μαθητές πολύ εύκολα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν.

Ε.Ε.: Αν ένας δάσκαλος δεν έχει τόσο στενή επαφή με την τεχνολογία, πιστεύετε ότι θα μπορεί να χρησιμοποιήσει τον πίνακα σχετικά εύκολα;
Γ.Α.: Ναι, εάν ο δάσκαλος πραγματικά θέλει, μπορεί εύκολα να χρησιμοποιήσει τον πίνακα, χωρίς να έχει στενή επαφή με τις νέες τεχνολογίες. Εάν ασχοληθεί με τον πίνακα τότε οι νέες τεχνολογίες σιγά - σιγά θα τον απορροφήσουν, γιατί χωρίς αυτές ο δάσκαλος δεν μπορεί να οδηγήσει τη νέα γενιά που γεννιέται μέσα σ’ αυτές. (Νέες Τεχνολογίες)

 

Δείτε ...

Τα βίντεο της Ευφυούς Εκπαίδευσης στο YouTube

Μοιραστείτε ...

Σχολιάστε ...

"Η Δράση eTwinning δημιουργήθηκε για να δώσει στους μαθητές της Ευρώπης την ευκαιρία να μάθουν συνεργατικά, να μοιραστούν τις ιδέες τους και να δημιουργήσουν νέες φιλίες."

Β. Νιάρου
Πρέσβης Ηλεκτρονικής Αδελφοποίησης στο πρόγραμμα eTwinning


"Θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα εμπλουτισμού του περιεχομένου των σχολικών εγχειριδίων μέσα από τη συμμετοχή σε ομάδες και να υιοθετηθούν ανοικτά πρότυπα στην ανάπτυξη και διακίνηση εκπαιδευτικού υλικού."

Από την ομάδα www.mathisis.org


Βρείτε μας στο

"Η φιλοσοφία μας θέλει την εκπαίδευση ανοικτή και προσβάσιμη σε όλους , τα προϊόντα εκπαιδευτικής τεχνολογίας να φτάνουν στους μαθητές όλων των σχολείων και ακόμα όλοι οι μαθητές να λαμβάνουν ισότιμα υψηλή και ποιοτική εκπαίδευση."

Αβραάμ Τριανταφυλλίδης
2ο Δημοτικό Σχολείο Καλυβίων Αττικής


"Το μάθημα που επιτυγχάνεται με το διαδραστικό πίνακα ενεργοποιεί όλη την τάξη, συγκεντρώνει την προσοχή και ενισχύει τη διάδραση με τον εκπαιδευτικό [... και] ενισχύεται η κοινωνική μάθηση, όπως προσδιορίζεται από τον εποικοδομισμό, όπου η [...] ενεργή συμμετοχή του [μαθητή] αποτελεί το κλειδί στη δόμηση της γνώσης."

Αβραάμ Τριανταφυλλίδης
2ο Δημοτικό Σχολείο Καλυβίων Αττικής


"Ο μαθητής φτάνει στη γνώση μέσα από δραστηριότητες έρευνας και πειραματισμού με το δάσκαλο βοηθό στην ανακάλυψη της γνώσης και όχι πάροχο της γνώσης [...]. Αυτό επιτυγχάνεται κατά τον καλύτερο τρόπο με τον διαδραστικό πίνακα. "

Ευφροσύνη Γρουσουζάκου, καθηγήτρια πληροφορικής, Εκπαιδευτική Πύλη του Υπ.Ε.Π.Θ.


"Tα ενθουσιάστηκαν και πειραματίζονται ακόμη και στα διαλείμματα των μαθημάτων. Η συγκέντρωση της προσοχής τους στο μάθημα είναι απόλυτη "

Δημήτρης Ρούφος, διευθυντής Δημοτικού Σχολείου Αρσακείου Ροδόπης


"Η Εκπαιδευτική Πύλη www.e-yliko.gr είναι ο επίσημος δικτυακός τόπος του υπουργείου Παιδείας που παρέχει στην εκπαιδευτική κοινότητα εκπαιδευτικό υλικό και λογισμικό. Οι προτάσεις διδασκαλίας έχουν την έγκριση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου."

Ευφροσύνη Γρουσουζάκου,
Εκπαιδευτική Πύλη του Υπ.Ε.Π.Θ.


"Το «Σχολείο του Μέλλοντος» [...] θα προσπεράσει την τυπική και δασκαλο-κεντρική διδασκαλία, με στόχο τη μαθητο-κεντρική και βιωματική μάθηση, η οποία μεταμορφώνει τον παθητικό μαθητή σε συν-δημιουργό και συν-υπεύθυνο της δικής του γνώσης"

Βασίλης Οικονόμου, πληροφορικός και εκπαιδευτικός, Εκπαιδευτήρια Δούκα


"Το δικό μου όραμα περιλαμβάνει [...] μια τάξη 10-16 μαθητών, κατάλληλα εξοπλισμένη (υπολογιστές, διαδραστικούς πίνακες, ίντερνετ), ώστε να αποτελεί «μπαλκόνι με θέα τον κόσμο». [...] Αν μπορούσα κάθε τοίχος της αίθουσας θα ήταν ένας διαδραστικός πίνακας. "

Μανώλης Χειλαδάκης, δάσκαλος στο 2ο Δημοτικό Μουρεσίου Μαγνησίας


"Ο Smart Board ήταν πραγματικά εντυπωσιακός. Παρέχει δεκάδες ψηφιακές ευκολίες στον εκπαιδευτικό διευκολύνοντας κατά πολύ το έργο του. Αυτό που βρήκα ενδιαφέρον από παιδαγωγικής σκοπιάς ήταν οι δυνατότητες για συνεργατικές μορφές διδασκαλίας καθώς και ο συνδυασμός διαδραστικού πίνακα και tablet PC."

Γιάννης Σαλονικίδης, δάσκαλος στο 11ο Δημοτικό Ευόσμου, Πρόεδρος της Ένωσης «Μιχάλης Δερτούζος», Αντιπρόεδρος e-Δίκτυο-ΤΠΕ-Ε


"Οι εντυπώσεις από τους διαδραστικούς πίνακες είναι εξαιρετικές. Συνεχώς ανακαλύπτουμε σ' αυτούς νέα εργαλεία που βοηθούν στη μάθηση"

Λευτέρης Μερεσεντζής, διευθυντής 8ου Δημοτικού Σχολείου Χίου


"Οι νέες τεχνολογίες και ο Η/Υ δεν καταργούν το δάσκαλο αλλά αντίθετα τον μετατρέπουν σε δημιουργό και εμψυχωτή των μαθητών"

Γιάννης Αξιώτης, διευθυντής Δημοτικού Σχολείου Παγώνδας Σάμου


"Οι διαδραστικοί πίνακες αποτελούν έναν πολύ αποτελεσματικό τρόπο διάδρασης με ψηφιακό υλικό και πολυμέσα σε ένα περιβάλλον εκπαίδευσης με πολλά άτομα."

Βασιλική Νιάρου
2ο ΕΠΑΛ Νέας Σμύρνης


"Οι μαθητές προσαρμόστηκαν αμέσως στο μάθημα με διαδραστικούς πίνακες. Η τεχνολογία είναι καινούρια και ο παράγοντας έκπληξης και θαυμασμού λειτουργεί θετικότατα."

Στράτος Κυριαζίδης, διευθυντής 1ου Δημοτικού Σχολείου Δράμας


"Μπορούν να ωφεληθούν ιδιαίτερα τα μαθήματα των θετικών επιστημών, που έχουν και πειραματικό σκέλος, όπως Φυσική, Βιολογία κλπ.

Βασίλης Βασιλάκης, πληροφορικός, Καλλιμασιά


"Το λογισμικό που διαθέτει ο πίνακας, προσφέρει μια ογκώδη συλλογή από ψηφιακά διδακτικά εργαλεία (π.χ. γεωμετρικά όργανα, χάρτες, [...] εικόνες, εργαλεία δημιουργίας διαδραστικών ασκήσεων κλειστού τύπου)."

Γιάννης Κασκαμανίδης, 2ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας